Błąd medyczny

Błąd medyczny

Błąd medyczny to działanie, które doprowadziło do szkody/krzywdy u pacjenta. Do błędu medycznego może także dojść zarówno poprzez działanie jak i zaniechanie. Najczęściej przyczyną błędu lekarskiego jest naruszenie zasad ostrożności podczas świadczenia czynności lekarskich. Błędy medyczne mogą być związane zarówno z diagnozą, terapią, jak i rehabilitacją. Błąd medyczny należy rozumieć jako nieumyślne działanie, zaniechanie lub zaniedbanie ze strony lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej lub innej osoby wykonującej zawód medyczny, które spowodowały powstanie u pacjenta szkody. Aby doszło do błędu medycznego rodzącego odpowiedzialność odszkodowawczą musi dojść do postępowania niezgodnego z powszechnie uznanym stanem wiedzy medycznej, winy nieumyślnej nadto musi wystąpić szkoda, związek przyczynowy między popełnionym błędem, a ujemnym skutkiem postępowania leczniczego w postaci śmierci pacjenta, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia. Do skutków błędu można zaliczyć także tzw. choroby jatrogenne, które są wywoływane przez lekarza lub innego pracownika służby zdrowia, które wywarły niekorzystny wpływ na stan psychiczny oraz fizyczny pacjenta. Powodem tego może być brak rzetelnego informowania, niewłaściwe podejście wobec pacjenta czy brak wiedzy lub psychologicznego podejścia w kontakcie z chorym. Wyróżniamy następujące rodzaje błędów medycznych: błąd diagnostyczny, terapeutyczny, techniczny, rokowania, organizacyjny oraz informacyjny. Należy podkreślić, że wyróżnienie różnych rodzajów błędów medycznych nie ma istotnego znaczenia dla ustalenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu zobowiązanego do naprawienia szkody.

Żeby uzyskać odszkodowanie za błąd medyczny najpierw  należy ustalić osobę, która za dany błąd ponosi odpowiedzialność. Może to być lekarz, członek personelu medycznego, a także placówka medyczna, w której doszło do wyrządzenia szkody. W przypadku, gdy lekarz został zatrudniony na podstawie umowy o pracę to poszkodowany pacjent może skierować swoje roszczenia do  szpitala, który jest pracodawcą danego lekarza. W przypadku, gdy lekarz jest zatrudniony na podstawie kontraktu to odpowiada solidarnie wraz ze szpitalem za wypłatę odszkodowania, renty lub zadośćuczynienia, jeśli szkoda została pacjentowi wyrządzona umyślnie. Licząc  na odszkodowanie pacjent musi zebrać całość dokumentacji medycznej związanej z jego leczeniem. Potrzebne będą wszelkie badania, broszury informujące o procedurach medycznych, a przede wszystkim dokumentacja z pobytu w szpitalu. Odpowiedzialność cywilna opiera się na zasadzie winy. W przypadku błędów medycznych należy zawsze posługiwać aktualnym stanem wiedzy medycznej.

Udowodnienie winy należy do strony poszkodowanej. Zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła. Dokonując oceny kwestii skutku (ocena czy skutek jest normalny) należy wziąć pod uwagę całokształt okoliczności sprawy oraz kierować się doświadczeniem zawodowym oraz wiedzą naukową. Do przyjęcia, że między zdarzeniem, a szkodą istnieje związek przyczynowy wystarczy, iż zostanie on ustalony z dostateczną dozą prawdopodobieństwa, co potwierdza orzecznictwo: w wyroku Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie z dnia 22 listopada 2012 r., sygn. akt I AC a 306/12. Kancelaria Radcy Prawnego Grzegorza Ledwonia dochodzi odszkodowań od osób pokrzywdzonych na skutek błędów medycznych. Zapraszamy do kontaktu.

Napisz komentarz

Zadzwoń teraz